Przejmowanie klientów przez konkurenta
- reprezentacją w sprawach dotyczących czynów nieuczciwych konkurencji, polegających na przejmowaniu klientów i dostawców oraz nakłanianiu ich do niewykonywania lub nienależytego wykonywania umowy, co obejmuje reprezentację na etapie przedprocesowym, a w przypadku braku możliwości polubownego rozwiązania sporu – także reprezentację przed sądami oraz sporządzanie pism procesowych;
- udzielaniem porad prawnych, związanych z czynami nieuczciwej konkurencji, polegającymi na przejmowaniu klientów i dostawców oraz nakłanianiu ich do niewykonywania lub nienależytego wykonywania umowy;
- sporządzaniem i opiniowaniem umów o zakazie konkurencji oraz o zachowaniu poufności;
- reprezentacją przedsiębiorców, którym zarzucono przejmowanie klientów i dostawców oraz nakłanianie ich do niewykonywania lub nienależytego wykonywania umowy, co obejmuje reprezentację na etapie przedprocesowym, a w przypadku skierowania sprawy do sądu – reprezentację przed sądami oraz sporządzanie pism procesowych.
Jednym z najczęściej występujących w praktyce czynów nieuczciwej konkurencji jest sytuacja, w której Twój pracownik lub współpracownik odchodzi z pracy oraz wynosi za sobą z Twojego przedsiębiorstwa grupę klientów. Czyn nieuczciwej konkurencji stanowi nakłanianie klientów, dostawców oraz innych podmiotów do rozwiązania umowy z przedsiębiorcą, w celu przysporzenia korzyści sobie lub osobom trzecim, albo szkodzenia przedsiębiorcy.
W ramach tego typu działań były pracownik często narusza także tajemnicę Twojego przedsiębiorstwa. Dzieje się tak, kiedy, na przykład, korzysta z bazy Twoich klientów, informacji o stosowanych przez Ciebie stawkach, a także o sposobach Twojego działania.
Po odejściu z pracy możliwa jest oczywiście konkurencja z byłym pracodawcą – jednak wyłącznie na warunkach rynkowych. Odebranie klientów nie może być wynikiem nakłaniania ich do odejścia od byłego pracodawcy lub celowego wykorzystania znajomości stawek byłego pracodawcy i oferowania stawek niższych.
W przypadku, gdy Twój były pracownik (choć uprawnienia te przysługują Ci również wtedy, gdy Twoich klientów do rozwiązania umowy z Tobą nakłania inna osoba, na przykład Twój konkurent) dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji, w określonych sytuacjach, jeżeli spełnione zostaną ustawowe warunki masz możliwość domagania się:
- zaniechania działania i usunięcia jego skutków;
- złożenia oświadczenia o odpowiedniej treści;
- odszkodowania lub zasądzenia określonej kwoty na cel społeczny;
- wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści.
Dodatkowo przed tego typu działaniami możesz zabezpieczać się poprzez zawarcie odpowiednich umów takich jak:
- umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy lub po ustaniu umowy zlecenie;
- umowa o zachowaniu poufności, ograniczająca możliwości pracownika lub zleceniobiorcy do wykorzystania informacji, uzyskanych w trakcie wykonywania pracy dla Ciebie.
Aby umówić się na spotkanie, skontaktuj się z nami telefonicznie – tel. 722 391 362
lub mailowo kancelaria@kancelariagolacki.pl.
Przed wizytą, prosimy o przygotowanie wszystkich dokumentów, które dotąd zgromadziłeś w związku ze sprawą.